مقدمه

در این مقاله قصد داریم درباره ی مراحل اجرای پروژه های خاکی در کرج اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم، با ما همراه باشید.

پروژه های خاکی در کرج

هدف از پروژه های خاکی چیست؟

پروژه های خاکی می توانند هدف های متعددی داشته باشند. اولین و اصلی ترین هدف آن، ایجاد یک سطح صاف و هموار برای انواع سازه های عمرانی می باشد. مستحکم بودن بستر سازه و همچنین ظرفیت بالای باربری آن، باعث افزایش چشمگیر عمر سازه می شود. از دیگر کاربرد ها و هدف های پروژه های خاکی در کرج می توان به ساخت راه و احداث بزرگراه ها، پل سازی، ساخت تونل ها، سد سازی، ساخت کانال، ساختمان سازی، احداث راه آهن و… اشاره کرد.به هرگونه عملیات مسطح سازی زمین قبل از ساختمان سازی یا راهسازی، پروژه های خاکی می گویند. لازمه ی اصلی این پروژه ها، تهیه ی نقشه های اجرایی به کمک مهندسان این حوزه می باشد که باید زیر نظر دستگاه نظارت انجام شود. برای انجام پروژه های خاکی در کرج نیاز به مشاوره دارید، می توانید روی آروند ره پی حساب کنید.

 

اصلی ترین مرحله ی پروژه های خاکی در کرج

عملیات خاکبرداری، اصلی ترین مرحله در اجرای پروژه های خاکی است. خاکبرداری به برداشتن هر گونه سنگ و شن و ماسه و مصالح اضافی یا به بیانی دیگر مسطح سازی زمین، جهت آماده سازی محل پی ساختمان می گویند.  خاکبرداری بر اساس نوع سازه و مصالح به شیوه های مختلف انجام می پذیرد. (برای مطالعه بیشتر درباره ی خاکبرداری در کرج به مقاله ی ما سر بزنید.)

در صورت نیاز پس از عملیات خاکبرداری و گودبرداری، خاکریزی انجام می شود. این کار با مواد و مصالح حاصل از گودبرداری صورت می گیرد. این کار طبق نقشه های تعیین شده و زیر نظر دستگاه نظارت انجام می شود. هدف از خاکریزی، ایجاد فوندانسیونی مستحکم برای سازه مورد نظر می باشد.

 

دکوپاژ چیست؟

یکی از مراحل اساسی در اجرای پروژه های خاکی در کرج، دکوپاژ است. این عملیات به منظور پاکسازی محل پی ساختمان از خاک های نباتی می باشد. به بیانی دیگر به برداشتن مواد و مصالح اضافی، پاکسازی زمین از ریشه های خشکیده ی درختان، بته ها، نهال ها و همچنین زباله ها و در آخر هر مانعی که مناسب عملیات روسازی و زیرسازی پروژه نباشد، دکوپاژ می گویند.

 

ماشین آلات مورد نیاز پروژه های خاکی

همانطور که گفته شد، در پروژه های خاکی اصلی ترین کار، خاکبرداری و خاکریزی می باشد که با ماشین آلات مخصوص انجام می شود. عملیات گودبرداری بهتر است با بیل مکانیکی انجام شود چرا که راندمان کاری بالاتری نسبت به لودر دارد. انتخاب نوع ماشین بستگی به هدف کار، جنس زمین، نوع مصالح و قابلیت تردد و مانور ماشین مورد نظر دارد. همچنین انتخاب نوع ماشین بر عهده ی سرپرست کارگاه می باشد. برای انجام عملیات های خاکی از انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مثل لودر، بیل مکانیکی، شاول، اسکریپر، کامیون و … استفاده می شود. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ماشین آلات راهسازی در کرج به مقاله ی ما سر بزنید.)

 

نکات ایمنی در پروژه های خاکی در کرج :

  • متصدیان ماشین آلات باید توجه کافی به سرپرست کارگاه داشته و گوش به فرمان او باشد. برای مثال از روی چاه های فاضلاب و آب های زیرزمینی به هیچ وجه عبور نکند. خطوط انتقال برق و شبکه مخابرات را شناسایی کرده و نکات ایمنی مربوطه را انجام دهد. و در آخر اقدام به حمل بار بیش از حد مجاز نکند.
  • پروژه های خاکی باید طبق برنامه ریزی و زمان بندی دقیق پیش بروند و منجر به تاخیر در تحویل پروژه نشود.
  • محل اجرای پروژه باید حصارکشی شود تا از عبور مردم عادی و وسایل نقلیه سبک، جلوگیری شده و احتمال بروز حوادث ناگوار کاهش یابد.

 

معرفی 4 نرم افزار کاربردی در پروژه های خاکی در کرج

برای محاسبه ی حجم پروژه های خاکی در کرج، از نرم افزار های مختلفی کمک می گیریم. این نرم افزار ها عبارت اند از:

Green land : برای محاسبه ی حجم پروژه های خاکی

Rahkar road software: نرم افزار راهکار برای پروژه های راهسازی

AutoCad civil 3D: برای طرح ریزی و پیاده سازی سیستم های حمل و نقل جاده ای ( اتوکد عمرانی)

Autocad land: برای ترسیم پروفیل های طولی، ترسیم مقاطع طولی، شیب بندی زمین و چندین کاربرد دیگر

 

جمع بندی

در این مقاله به چگونگی انجام پروژه های خاکی در کرج پرداخته شد. برای مشاوره و اطلاع بیشتر درباره ی عملیات های خاکی و راهسازی، با ما در تماس باشید. شرکت آروند ره پی با 10 سال سابقه ی درخشان در زمینه های مختلف عمرانی، آماده ی خدمت رسانی به شماست.